Fastelaven - boller - kos

Nå nærmer fastelaven seg
og jeg tenkte jeg skulle legge ut
en av mine favoritt-oppskrifter:
mammas boller!
Ingredienser grunnoppskrift:
250 gram smør (smeltes)
1,5 liter melk (blandes i smøret, lunkes)
2 pakker fersk gjær (smuldres i væsken)
2 kopper sukker
1 ts kardemomme
2 kg hvetemel

Deigen heves til dobbel størrelse (ca 30 min). Hvis du bruker tørrgjær eller er av typen som sliter med å få deig til å heve, fyll vasken med VARMT vann og sett bakebollen på rist over vasken til heving.
Lager du vanlige boller så deler du bolledeigen opp i emner, triller ut og etterhever. Pensles med eggehvite før steking, stekes midt i ovnen på 225-250 grader i 8-10 min.

Jeg pleier som regel å lage skillingsboller/kanelboller, eller vaniljeboller.
Når jeg lager kanelboller så kjevler jeg ferdighevet bolledeig ut til rektangelformet stykke, smører med mykt smør (Tine, ikke noe lettmargarifjas), strør over masse sukker og kanel, ruller sammen og kutter i stykker på ca 2 cm. Etterhever og steker på vanlig vis.
Når jeg lager vaniljeboller så deler jeg bolledeigen i vanlige bolle-emner, trykker flate og legger en liten spiseskje vaniljekrem i midten og baker bolledeigen rundt slik at den ser ut som en vanlig bolle. Legg "skjøtene" på bollen underst slik at den blir glatt og rund på oversiden. Etterhev og stek på vanlig vis.
 
 
Nyyyt!
-Marit-

1 kommentar:

  1. Nå ska meg å Kasper testa ud bollene dine :D
    Me glede oss!!

    SvarSlett

Å kommentere kommenterer kommenterte har kommentert ♥♥♥♥