Amaryllis

Min favoritt blomst nå i desember er amaryllis. 
Jeg kan jammen ikke mye om blomster så jeg må høre på hva andre sier om å ta vare på disse flotte blomstene.
I følge Plantasjen skal man gjøre følgende med amaryllis:
  • - Amaryllis skal vannes forsiktig når den står i potte og jorden skal tørke opp mellom hver gang.
  • - Veksten til amaryllis reguleres av vann og temperatur. For å stoppe veksten reduserer du vanningen og setter planten kjøligere.
  • - Snu potten rundt med jevne mellomrom, slik at den ikke vokser skjevt.
Min mors beste tips er å ikke vanne planten i det hele tatt før fargen på blomsten titter frem.

I år har jeg så langt bare fått en amaryllis i hus 
Så fort vi er tilbake fra Århus skal jeg på utkikk etter flere.

Slik ser amaryllisen min ut- like før blomsten titter gjennom!

3 kommentarer:

  1. Bare husk at julestjerne,amaryllius og en blomst,husker ikke hva den heter som er allergi blomst, bare så du er klar over det.
    Dumt for oss som ikke tåler det,men men...
    Vet ikke om dere er allergiske,pollen ol,det kjenner dere nok fort i nesen da..:)
    Ville bare si det siden det er mange som vet om kun julestjerne..:)
    Kos deg med blomsten,de er jo nydelige:)

    SvarSlett
  2. nydelig blomst, helt enig!
    liker også den "synstesten" du har i toppen av fru fly er den?
    gøy med forandring på bloggen;)
    klem m

    SvarSlett
  3. så fint her inne:) amaryllis er så fint. har fått opp en allerede, og fire fine blomster kom ut!
    nyt førjulsdagene!
    klemmer

    SvarSlett

Å kommentere kommenterer kommenterte har kommentert ♥♥♥♥