Jul... Jul!! Jul?

Når starter egentlig julen?
Kan julestemning komme for tidlig og dermed forsvinne innen julaften? (det sa min mor...)
Handler "prematur julefeiring" virkelig kun om handelsstanden som vil melke oss for så mye penger som mulig?

Tidligere har jeg sett på tidlig jul som stress. Jo lenger man kunne holde unna julen og la være å ta det inn over seg, jo bedre var det. Julen skal organiseres, gaver skal kjøpes, finklær graves fram fra skapets bunn og kakene må jo bakes. Grensen min for jul har tidligere gått ved 1. søndag i advent- da kunne man liksom begynne å "føle" litt på denne jula som var på vei.

Men nå sitter jeg her, julebrusen smakte jeg på for ihvertfall 2 uker siden. Mandariner har jeg spist i en måneds tid, kakemenn og pepperkaker er allerede i hus. Gavelister er skrevet, pakke-kalendere til barna er under veis og stemningen er på vei inn for fullt. Det eneste jeg holder igjen på foreløpig er selve julepynten: den kommer gradvis opp fra og med neste helg når det er første søndag i advent. En bolle full av mandariner pynter likevel fint opp syntes jeg.




Juleting som funker fint i november:
- Mandariner
- Ønskelister
- Årets nyeste julemusikk (den nye plata til Kurt Nilsen er nydelig!)
- Juleforventninger hos ungene
- Jule-te
- Julebord (det er så stress i desember at det er like greit å få det gjort i november)
- lage, bestille og skrive julekort

Juleting som forbeholdes desember:
- Kalendere (litt selvsagt)
- Sende ut julekort
- Julemat (de fleste legger litt på seg i jula, drar man det ut i to måneder blir det fort litt vel mye)
- Snø (jeg er ikke så glad i snø jeg... greit å spare den til slutten av desember tenker jeg)
- Juletre (blir fort litt pjuskete hvis det blir satt opp allerede i november)
- Handle julegaver (julens store minus, like greit å spare det til litt uti desember)
- Å gå julebukk (ikke at jeg gjør det lenger altså... er mer mas enn kos om det skjer i november)

Juleting som funker hele året:
- Marsipan!
- Fargen lilla
- Julens budskap!

2 kommentarer:

  1. obs,nå var det like før jeg begynte å sende ut julekort, men det er jo LITT tidlig, enig den...
    jeg gleder meg sånn til desember!
    før det skal jeg få gjort mest mulig ferdig!
    klem m
    ps: sjekk ut på bloggen hva jeg har gjort i helgen:S
    har dere forresten fått tatt bilder?
    dere kan komme, men naomi har vannkopper,så bare hvis dere vil bli smittet;)

    SvarSlett
  2. Hei,
    Ville bare fortelle at det heter Klementiner. Mandarinen forsvant fra norske fruktdisker for ca. 20 år siden. Klementin er en krysning mellom mandarin og pomerans. Stort sett stenfrie, men kan ha steiner. Norge importerer klementiner fra Spania og Marokko fra november til mars. Rundt 20.000 tonn finner veien til Norge, og det aller meste av dette rundt juletider.
    Hilsen Elisabeth (se mer info på frukt.no)

    SvarSlett

Å kommentere kommenterer kommenterte har kommentert ♥♥♥♥