Førstehjelp på barn

I dag fikk jeg meg en skikkelig påminnelse: å kunne førstehjelp er livsviktig!
Nå ordnet situasjonen hos oss men jeg kjenner et veldig behov for å sikre meg om at jeg vet hva jeg skal gjøre dersom noe skjer...
Småen i huset spiste plomme og svelget  store deler av frukten med steinen på slik at den satte seg fast i halsen. Han fikk sannsynligvis i seg noe luft men hadde store pustevansker. Vi forsøkte å dunke han i ryggen mens vi hadde han over knærne (i tråd med førstehjelpsråd) samt å holde han nedover og dunke. Tilslutt måtte vi bare roe helt ned og la han hoste nok til at jeg fikk tak i steinen med fingrene og fikk den ut. Nå vet jeg at man ikke skal rote rundt etter fremmedlegemet i følge førstehjelpsråd men jeg ville heller stå i fare for å skade slimhinnene men få opp steinen enn å ikke prøve.
Gutten gråt en stund og var ganske pjusk etterpå men etter et kvarters tid var han i gang med lek- godt å se!

Midt oppi det hele var det et salig kaos med to stressa foreldre, en hylende storebror og en venn av oss som fortvilet prøvde å forklare Nødsentralen hvor vi bodde. Heldigvis kunne ambulansen stanses nesten før den var kommet på veien ettersom alt ordnet seg.

For min egen del legger jeg HER ut link til hva man skal gjøre når barn setter fremmedlegemer i halsen. Å oppleve dette gjorde inntrykk på meg og jeg føler at jeg må friske opp litt hva man skal gjøre hvis ulykken inntrer.

Kanskje et litt dystert budskap en lørdags kveld, ellers har det vært en flott dag med masse hygge og fine folk. 
Ønsker dere alle en deilig kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Å kommentere kommenterer kommenterte har kommentert ♥♥♥♥