Har du det bra?

Hvordan har du det? 
Har du det bra?
Står til?
Går det greit?

Lenge siden noen spurte deg om dette?
Jeg er heldig og har mange flotte mennesker rundt meg som spør meg om dette. Jeg liker å spør om det selv men må innrømme at jeg kunne gjort det oftere. Mange ganger får jeg dårlig samvittighet når jeg tenker på at jeg burde spurt venner og familie om dette og tatt meg tid til å høre på hva de svarer.

Mange ganger blir det noe vi slenger ut i starten av en samtale, som en innledning til det som kommer. "Javel, står til?". Ofte er det ikke bare selve ordene som betyr noe men tonefall, kroppspråk og settingen det blir sagt i. Jeg tror at vi lett kan si disse ordene og samtidig ikke innby til et langt og ekte svar. Orker vi å høre på dem som sier "du, det går faktisk ikke så bra"?

Jeg ønsker å bli flinkere til å spør menneskene rundt meg om de har det bra fordi jeg ønsker at de som står nær meg skal føle seg sett, husket og verdsatt av meg. Jeg er glad i familien min, vennene mine og kollegaene mine men er skikkelig dårlig på å vise dette gjennom ord og handling.

Har jeg det bra? Ja. Syk, kjeder meg, har lest ut boka mi, men ellers ok.
jeg svarer som regel alltid ja på dette. Mest fordi jeg har det bra men også fordi jeg vil at andre skal tro at jeg har det bra. Det er sårbart å svare "nei, jeg har det ikke så bra"- det blir så offisielt. Jeg burde nok vært flinkere til å svare ærlig på spørsmålet, samtidig må jeg føye til at jeg stort sett har det veldig, veldig superbra. De gangene jeg kunne svart nei på spørsmålet er som regel når noen i familien er syke og/eller slitne og slikt er heldigvis alltid forbigående for vår del.

Jeg er heldig som nesten alltid kan svare "JA" på spørsmålet om jeg har det bra!

Håper DU har en fin tirsdag!

2 kommentarer:

  1. du så koselig at du linket til meg under her. takk for så fine ord. det gjør meg glad:)
    klem kristina

    SvarSlett
  2. Var utrolig herlig å snakke med deg igjen i dag :)

    Og joda, jeg har det egentlig bra, selv om livet av og til byr på irriterende små problemer man egentlig ikke har lyst til å bruke energi på.

    SvarSlett

Å kommentere kommenterer kommenterte har kommentert ♥♥♥♥