Et mammaspørsmål om barneklær

Eldstegutten vår på 4 år har en deilig vinterdress som er litt for varm for han nå. Når han er hjemme løper han rundt med jakke, lue og joggesko som uteklær. Er det vått så tar vi på regnklær, eventuelt bare regnbukse hvis det er opphold men våt bakke. Jeg har gitt beskjed i barnehagen at på varmere dager kan han gå kledd slik som dette istedenfor å ha på dress.
Men barnehagen tar konsekvent på han dressen, uansett hva jeg sier. Gutten er kokvarm og klærne på innsiden er våte av svette når jeg kommer for å hente han. Det virker som om det skal være dress helt frem til det er shorts og sånt på sommeren...
Så spørsmålet mitt er: trenger barn vårdresser? Altså tynnere dresser på varmere dager?

Vinterdress fra Reflex
Dresser som dette løper ungene rundt med i barnehagen. De er fine, men er de nødvendige? Jeg opplever at barneklær blir slitt likevel og at jeg ikke sender gutten ut for å leke i finstasen- dermed tenker jeg at en dress for å beskytte klærne ikke er nødvendig. Varmt er det jo også og han har mange bra jakker han kan variere mellom.
Hva tenker du? Er det nødvendig med vårdresser? Når er barn for store for dette? Er det bare meg som er unormal og putter på gutten jakke, lue og sko når han skal ut i oppholdsvær?
Gi meg ditt innspill, please!

7 kommentarer:

  1. I vår barnehage går alle i dress. Store barn også. Tror bare det er sånt dem gjør i barnehage. Her hjemme går 3åringen kun i jakke når han er ute... Vaske må man jo uansett, og jeg putter jo ikke på han finklæra som du sier...

    SvarSlett
  2. Jeg har spekulert på det samme som deg i vår, om Amanda trenger vårdress, men har kommet frem til at det er unødvendig.

    På litt kjøligere dager har hun en regndress med fleecefor, er det litt varmere men fortsatt ganske grisete/regnvær ute, tar vi bare fleeceforet av og så løper hun rundt i regnklærne.

    I barnehagen vår har de fleste av barna i hennes aldersgruppe kun jakker (pluss evt luer og fingerhansker hvis det blåser litt kjølig) på utenfor nå om dagen.

    Og jeg synes da det er du som skal bestemme hva gutten skal ha på seg!

    SvarSlett
  3. Trodde det var foreldre som bestemte hva ungen skulle ha på seg, kan du ikke ta dressen hjem så bruker de den ikke? Når det er sagt så ser jeg at alle i barnehagen like ved her som Jonas skal begynne i at de fleste går i dress ute- ikke alle de store da.

    Jeg har tenkt at en må ha vårdress når ungene begynner i barnehage. Men her hjemme og sann vi er ute nå så går det i vanlige klær eller regntøy. Men nå er jo Jonas bare 2 år da...

    SvarSlett
  4. Hahaha, var bara tvungen att kommentera ditt inlägg! Det är samma kamp här...

    Jag håller med dig, även här i Sverige klär de på barnen för varmt när de ska ut och leka, Jag har många, många gånger bett dom ta på lite tunnare kläder på min dotter när de ska ut, men de lyssnar inte. Mina barn har alltid varit varma av sig, så jag har också hämtat svettiga barn på förskolan. Men jag har helt enkelt tagit hem overallen när det i mitt tycke varit för varmt! De dagar det har varit kyligare har jag låtit overallen följa med till förskolan, annars får den stanna hemma. Inte en enda gång har de sagt till om att hon har frusit! Jag tror att fröknarna tar på barnen overallerna bara för att det är enkelt! Så ta hem overallen, ge dom inget val!!

    Stå på dig, du vet vad som är bäst för DITT barn!

    Ha det gott!

    SvarSlett
  5. Jeg sverger til parkdresser, ikke for å beskytte klærne, men fordi da vet jeg de ikke blir våte, det blir ikke gliper mellom sko og bukse eller mellom bukse og genser, og jeg føler dressene er lunere enn inneklær, og det er enkelt å kle mer eller mindre under dressene ettersom været skifter. Ebbe har akkurat den dressen det er bilde av der faktisk, og den gjør jobben ;-) Men det må være opp til hver enkelt hva man ønsker å kle

    SvarSlett
  6. Jeg har alltid kjøpt dresser med uttagbart for, og slik unngått to dresser... Nå kjøpte jeg dresser med et tynt fleecefor, så har det brukt mye ull under i vinter heller. Etter hvert blir det jakke og bukse tenker jeg, men syns det er litt for kjølig for det enda. Men tjukk dress er vel uansett for varmt nå om dagen, så ta den heller hjem, da må de ta på han regnbukse og vår jakka!

    SvarSlett
  7. Hei Marit.
    Jeg jobber jo i bhg og det som er greit med vårdress er jo at de er vindtette og tåler hvis det er bløtt i marka,hvis det regner litt.
    Vet Reflex scorer høyest den testen av vann..(spør Kristina)
    I bhg hos oss begynner vi med dress fra morgenen av,alltid litt kaldere da, og de på stor avd. får ta av dress og på med jakke når det blir varmere ut på dagen og det e tørt i bakken.
    Lykke til med valget;) Maria/slæsh

    Men vi kan ikke forlange av foreldrene hva de har av klær ("må ha dress")..
    Bare ikke barnet fryser pga for lite som de kan ha på seg så kan de vel ha hva de vil..?!:)

    SvarSlett

Å kommentere kommenterer kommenterte har kommentert ♥♥♥♥