Påskekrim&andre bøker

Jeg innrømmer det glatt: jeg er en lesehest. Kommer jeg over ei god bok MÅ jeg ha den, helst flere fra samme forfatter også. Bøkene sorteres i husets biblioktek, systemet jeg kjører for tiden er fargesortering. Tidligere har vi gått etter tema (krim, reise, dagbøker o.l), alfabetisk og "mest lest". Jeg leser nemlig bøkene flere ganger.
I forbindelse med påsken, krim og det faktum at jeg nylig har re-meldt meg inn i 3 bokklubber og har et lass bøker i velkomstgave liggende så legger jeg ut min topp-liste over bøker jeg liker og anbefaler for tiden. Kanskje noen tips for deg?

1. Jo Nesbø: Panserhjerte. Den nyeste boka om Harry Hole- drapsetterforskeren i Oslo som havner oppi så mye rart. Jeg har lest flere av bøkene om HH så da måtte jeg jo ha denne også. Heldige meg fikk denne til jul!







2. Jostein Gaarder: Appelsinpiken. Ei fantastisk nydelig bok, både språklig sett, tankemessig og historien. Jeg leste dette midt i ammetåka og hadde en liten diskusjon med meg selv etterpå om jeg angret på at jeg hadde lest den, så mye grein jeg etterpå. Det er ei bok som setter i gang noen tanker. Jeg er glad jeg leste den og anbefaler den gjerne sammen med "I et speil, i en gåte" som har mye av det samme språket og de fine tankene. "Kabalmysteriet" er også festelig å lese.




3. Nynnes dagbok (1,2&3). Hysterisk morsomme dagbøker om ei vimsete dame fra København som sitter og lurer på når kjernefamilietilværelsen skal sette i gang. Jeg ler så jeg griner av henne! Bøkene startet egentlig som kåserier i den danske avisen Politiken og har etter hvert også blitt spillefilm og tv-serie.




4. Isa
bel Allende: En lykkens datter. Dette er en av mine favoritt-forfattere. Jeg elsker kombinasjonen av historie og livlig fantasi! Boka handler om ei (tilsynelatende) foreldreløs jente som vokser opp hos britiske kolonister i Chile. Historien omhandler etter hvert også både Kina og San Fransisco og anbefales varmt. Isabel Allende har også flere bøker jeg liker godt, blant annet boka "Paula" som omhandler hennes eget liv og datteren hennes som døde for noen år siden.



Andre bøker jeg nylig har lest og anbefaler:
- "senor Peregrino" av Cecilia Samartin
- Bøkene om Arn (pluss den 4. boka om hans barnebarn) av Jan Gillou
- "Øya" av Victoria Hislop
- "Labyrinten" av Kate Moss
- "Som dine dager er" av Anne Karin Elstad


Noen som har boktips til meg?

3 kommentarer:

  1. Du vet vel at det kommer ny Nynnebok nå? ;)

    SvarSlett
  2. tuller du??? når kommer den ut? (tenk om jeg kan kjøpe den når jeg er der nede i mai...)

    SvarSlett
  3. Kjekt med bokanmeldelser! Jeg er også glad i å lese, men får gjort det litt for sjeldent!

    SvarSlett

Å kommentere kommenterer kommenterte har kommentert ♥♥♥♥