Oppskrift på omelett à la Marit



På oppfordring fra Ann Cicilie legger jeg nå ut min oppskrift på omelett. Jeg prøver å ta av noen siste kilo etter 2. svangerskap så det blir en litt mager variant. Omelett er genialt som lunch ettersom det kan tilpasses hver enkelt alt etter hva de liker.

Grunnoppskrift:
1 egg (er du ikke på slank kan du godt ta 2)
1/2-1dl melk
salt
pepper

Rør blandingen sammen og hell over i varm stekepanne. Trikset er å ikke ha for mye varme på panna, da svir omeletten seg. Ved middels varme i ei lita stekepanne får omeletten ligge og putre og godgjøre seg lenge.
Noen av mine favorittingredienser er:
champignon
skinke
pølse
rester fra gårsdagens middag (kjøttdeig, bacon el.l)
Paprika
Purre

Jeg tar det jeg har og blander inn i grunnrøra før steking eller legger det oppå omeletten når den har stekt litt, bretter omeletten dobbelt og lar den steke noen minutter til. Bretter du omeletten er det kjempegodt med litt revet ost oppå.

Andre omelettvarianter kan være:
Meksikansk omelett med jalapenos, salsa og ost
Grønnsaksomelett med løk, paprika, champignon, mais o.l
Spansk omelett (tortilla) med biter av stekt potet
Luksusomelett med strimlet kjøtt, mozarella, rødløk

Jeg pleier å ha salat, rugbrød, hvitløksbaguette eller lignende ved siden av.

3 kommentarer:

  1. Takker og bukker! Gjett hva jeg skal tvinge Rasmus til å lage til lunsj til oss i dag :D

    SvarSlett
  2. Omelett ble det! Jeg som laget den, til og med:D

    Min versjon ble slik (etter guiding fra Rasmus):
    10 egg (!)
    To tomater
    Parmesanost og vanlig ost i terninger
    Gressløk
    Bacon (stekt ved siden av)
    Salt
    Pepper

    Spiste det på rugbrød, med friskpresset juice til. Steike, det var godt!

    Vi avsluttet kalaset med kaffe og verdens største flødeboller ;)

    Gikk forresten gullfint da jeg skulle på butikken (ut på tur alene for første gang siden fødsel) og handle inn til omeletten, hadde stått i køen ved kassen ei stund da jeg kom på at hei, kanskje skulle jeg kjøpte egg også ;) Hadde til og med handleliste med...

    SvarSlett
  3. å snadder!!! den hørtes kanongod ut jo!!!!!
    kjenner jeg nesten sikler litt etter en halvkjip knekkebrødlunch her i gården...

    SvarSlett

Å kommentere kommenterer kommenterte har kommentert ♥♥♥♥